54) หยุด เท่านั้นคือตัวสำเร็จ
หยุด เท่านั้นคือตัวสำเร็จ สำเร็จหมดทั้งทางโลก ทางธรรมทางโลก เขาอยากไปไหน ๆ ไปเร็ว ๆ ก็ต้องขึ้นรถไป ขึ้นเครื่องบินไป แต่ทางธรรมต้อง “หยุด” ถ้าไม่หยุด ไปไม่ได้ ยิ่งหยุดเท่าไร ก็ไปเร็วเท่านั้น เหมือนเรื่ององคุลีมาล ที่หลวงพ่อท่านเทศน์องคุลีมาลจะวิ่งไปตัดนิ้วพระพุทธเจ้า เพื่อให้ได้นิ้วครบ 1,000 นิ้ว จะได้เป็นเจ้าโลก วิ่งไปก็ร้องว่า“สมณะหยุด สมณะหยุด”
พระพุทธเจ้าตรัสตอบว่า “สมณะหยุดแล้ว ท่านสิยังไม่หยุด”
“หยุด” คำนั้นแหละ คือตัวสำเร็จ หยุดตัวนี้แหละ คือ ใจท่านหยุดแล้ว ถ้าใจไม่ หยุดก็ไม่ถึงธรรม ธรรมทุกอย่างมีอยู่ในตัวเรา จะถึงได้ต้องทำใจ ให้หยุด ถ้าไม่หยุดก็ไม่ถึง เพราะฉะนั้นเรานั่งธรรมะ ก็ต้องทำใจหยุดให้ได้ เป็นเรื่องสำคัญ พระไตรปิฎก 84,000 พระธรรมขันธ์ ย่อแล้ว เหลือ 3 คือ บริสุทธิ์กาย บริสุทธิ์วาจา บริสุทธิ์ใจ
ย่อลงมาแล้วเหลือ 1 คือ “หยุด” คำเดียว
ทำใจหยุด กายก็บริสุทธิ์ วาจาก็บริสุทธิ์ ใจก็บริสุทธิ์ เพราะฉะนั้นเราต้องทำนะ จะได้บุญมากก็ตอนนี้แหละ ทำอย่างที่ยายบอก ต้องแบ่งเวลาให้เป็น เวลานั่งธรรมะแล้ว ก็อย่าไปคิดเรื่องอะไรทั้งนั้น
คิดเอาธรรมะอย่างเดียว ไม่ถอยหลังกลับ ถือเข็มทิศของเราให้ดี ๆ นะ
1 มีนาคม พ.ศ.2524
54. “STOP" SO YOU WILL SUCCEED
To “stop17”: all success springs from this one action. I mean success both in the spiritual and in the earthly sense.
In the material world, if we want to go somewhere quickly we have to travel in a fast vehicle such as a car or a plane. But in the world of Dhamma it is the opposite; we have to “stop”. If we don’t stop, we won’t get there. The more we stop, the faster we go.
Recall the story of Angulimala which Luang Por recounted. Angulimala believed that if he collected the fingers of 1,000 people, he would become the ruler of the world. He saw the Lord Buddha and ran after him with the intent to cut off his finger—the last finger to complete his 1,000. He called out, “Stop, Monk, stop!” The Lord Buddha answered him, “I have stopped already. It is you who has not stopped.”
“Stop” is the key to success. “Stop” here means stopping your mind from wandering, bringing it to a peaceful stillness. If you cannot, you will not be able to reach the Dhammakaya within you. All Dhamma (Truth) resides within us. You have to stop your mind to reach it. This is why meditation is so important.
The Tipitaka18 has 84,000 sections. They can be summed up into three practices: purifying the body, purifying the mind, and purifying speech. These three can be further summed up in just one word: “Stop”. Once the mind is still, it, along with the body and speech, will become purified. And this in turn will bring us much merit.
Follow my advice and learn to divide your time. When you meditate, think of nothing else but meditation. Focus only on advancing on your journey.
March 1, 1981
17WStop” in the sense of stopping the mind, from wandering, or stop doing bad deeds.
18The Tipitaka (SktyTripitakdjy Buddhist scripture -- Tipitaka means The Three Baskets. They consist of the Basket of Discipline (Vinaya Pitaka) — rules and regulations of the Order of monks and nuns; the Basket of Discourses (Sutta Pitaka) -- discourses concerning social, moral, philosophical and spiritual significance; and the Basket of Ultimate Things (Abhidhamma Pitaka) — dealing with psychological and philosophical aspects of the Doctrine, the four ultimate things, i.e., mind (citta), mental properties (ceta-sika), matter (rupa) and Nirvana.
证入彿法为青要
奶奶拥有深奥精辟的佛法,能透彻了解所有的事 物,知见一切实相的由来与去处。举个例说,铁针在 哪里?盘在哪里?奶奶就得打坐去看一看后,才回答 祖师的提问。
静坐禅修也是一样,要修炼以能够达到自找自答 的程度,而这正是奶奶的专长。每当开始静坐时,不 应在心头上有所挂念,以便让心能尽快地静定下来, 让心只专注入定于佛法。
大家所看到的奶奶,其本身做事情的方式是:从极其 细腻的佛法与内在人身中一层一层的退出来。自阿罗汉 法身直到(粗)人身,回到了色身后也就能处理世间的各种 事务了。
外在的事项处理好之后,就把它们全都放下不再 牵挂。奶奶会再次回到内在佛法中,忘记与放下外在 的一切。由于奶奶存活人间,还须依赖肉身来活命, 如进食,处理世俗的事务;但是,内在细腻的事情则 更应该专注地去做。
当你们看到奶奶在做事时,其心必须要由内在退 出来,那方可把外在的工作处理好。
就这样交替地使用时间。每当奶奶回到精舍就开 始静坐,心里只有佛法,外在一切事都被放下了。对 于静坐修行,奶奶总是把时间安排得非常妥善。
当静坐时,先让心宁静在身体的中心点,再渐次
进入。静止在人身,证入细人身,然后直到阿罗汉法 身,总共会经过十八身。
当证入阿罗汉法身后,就会了解一切,这样称 为:“全面圆满地知道和看到。”
奶奶一心打坐时,犹如出海一般,一出大海就看 不到岸了。奶奶此时会如指南针般定直,不去理会任 何事情,一心只想把指南针定向后而直航到底。静坐 的意志方向必须与自己心中指南针的指向一致。就如
奶奶的生活很有规律,定下了那个时间做那件事。就 如在世间,人们出海时总得用指南针来指方向。
在佛法的修行上,我们也得一样要懂得安排时间, 暂时放下其他的事情,毫无挂碍的静坐才会有进步。
如果我们没有按照奶奶所说的来做,在静坐时,就 会想到家,想到工作,思潮起伏,心也就不能静定下来。 为了让心静止,必须要多多打坐。
佛历2524年3月1日
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น